Dálniční mýto, ještě bude veselo
Když se dnes hovoří o dálničním mýtu v ČR a o tom kdo jej bude provozovat, tak se hovoří o dobře fungujícím systému, který potřebuje dobrého správce, nebo chcete-li údržbáře.
Náměstek ministra dopravy podepsal 28. srpna 2016 (opravdu v neděli) smlouvu se společností Kapsch o provozu dálničního mýta na další 3 roky. Bylo rozhodnuto bez výběrového řízení a jedná se o zajištění provozu již dodaného a dobře fungujícího systému.
V Právu ze dne 25. června 2016 na straně 25 vyšel celostránkový rozhovor s generálním ředitele společnosti Kapsch, který v článku jasně řekl, cituji : „ U mýta je stát vlastníkem celého dodaného systému“. Dále generální ředitel Kaspch řekl, že firma je připravena předat provoz systému jiné organizaci nebo firmě ale úředníci a vláda ČR o takovou nabídku nemají zájem a raději neefektivně utratí 5 miliard korun za následující 3 roky.
Názor, že nějaký počítačový systém ve státní správě může provozovat pouze jedna jediná firma na celém světě jsme se mohli setkat již několikrát. V podobném duchu vypracoval před léty posudek soudní znalec pro MPaSV a dnes má pozastavenou znaleckou činnost a byl vyšetřován pro podezření, že vypracoval nepravdivá znalecký posudek. To je jasné. Pokud je na světě několik výrobců atomových elektráren nebo dopravních letadel, tak se najde mnoho dodavatelů počítačového systému v ČR i kdekoliv jinde.
Specifický typ daně, silniční daně
Výběr DPH zajistil do státního rozpočtu v roce 2015 příjem přesahující 330 miliard korun a výběr daně z přidané hodnoty provozují Finanční úřady. Výběr spotřební daně přinesl do státního rozpočtu 130 miliard korun v roce 2014 a výběr provozuje Celní správa. Ani v jednom z předchozích případů výběr daně, i když se jedná o velké částky, tak nezajišťuje dodavatel informačního systému.
Specifická daň, které se říká dálniční mýto přinesla v roce 2015 pouze 9,5 miliard korun, naproti 330 nebo 130 miliardám z DPH nebo spotřební daně. Přesto se o dálničním mýtu hovoří jako o systému, který je životně důležitý pro fungování státu. Je pravda, že výběr téměř 10 miliard je hodně peněz, to ale není ospravedlnění pro bezhlavé plýtvání při výběru provozovatele.
Systém pro výběr dálničního mýta je fungující a léty odzkoušený systém, ale podle názoru některých pseude-odborníků existuje pouze jediná možnost, jak vybírat dálniční mýto. To mi velmi připomíná názor soudního znalce v případě IT systému na výplatu sociálních dávek na MPaSV v době pana Drábka a jeho náměstka pana Šišky. Za posudek, že IT systém pro MPaSV může dodat pouze jedna firma, má soudní znalec pozastavenou činnost a je soudně stíhán. Ani v případě dálničního mýta neexistuje žádný důvod, proč by systém měla provozovat pouze jedna firma na světě. Takže firmy e-FRACTAL a A-consult, které vypracovaly posudky ve věci dálničního mýta mohou mít velmi podobné problémy jako pan Smejkal, který vypracoval posudek pro MPaSV a také tvrdil, že počítačový systém může dodat pouze jedna, jediná firma na světě.
Ani argument, že systém pro výběr dálničního mýta je náročný na obsluhu a servis, neobstojí. Stihačky JAS 39 Gripen jsou mnohonásobně složitější stroje než nějaké dálniční mýto. Přesto každodenní údržbu těchto strojů zajišťují profesionálové Armády ČR na AFB Čáslav. V případě Gripenů i dalších letadel ve výzbroji naší armády považujeme za samozřejmé, že údržbu a opravy provádí týmy vyškolených leteckých mechaniků Armády ČR, tedy zaměstnanci státu.
Stát provozovatelem mýta
Již v minulosti bylo několikrát zmíněno, že by provozovatelem dálničního mýta mohl být i stát prostřednictvím své organizace nebo pro ten účel založeného státního podniku. Dnes se o tomto jednoduchém a levném řešení mlčí nebo se hledají výmluvy proč to nejde.
Celá infrastruktura pro výběr dálničního mýta je v majetku státu. Žádný z prvků tohoto řešení není natolik specifický, aby byl stát nucen spolupracovat pouze s jednou konkrétní společností. Prvky na mýtných branách i v zúčtovacím centru je možné koupit u několika firem na světě nebo je znova na zakázku naprogramovat.
V rozhovoru pro sobotní Právo dne 25. června 2016 na straně 21 uvedl generální ředitel společnosti Kapsch, že cituji „U mýta je stát vlastníkem celého dodaného systému“. Navíc společnost Kapsch je firma s dlouhou historii a referencemi po celé Evropě. Takže ze strany této společnosti bychom neměli očekávat obstrukce, které jsme mohli vidět například okolo OpenCard.
Technické řešení pro výběr dálničního mýta funguje. Ředitel společnosti Kapsch jasně řekl, že stát je majitelem celého dodaného systému. Takže v dobře fungující firmě nebo i ve státě, kde se nekrade za bílého dne, by se napnulo všechno úsilí k tomu vybírat dálniční mýto vlastními silami.
Technicky a organizačně nejde v případě výběru dálničního mýta o nic nového, nejedná se o nic co by ve stejné nebo velmi podobné podobě zde již dávno nefungovalo. Takže stačí založit státní podnik nebo pověřit jinou státní organizaci a tato státní organizace by následně provozovala systém dálničního mýta, spolupracovala by se subdodavateli a odváděla peníze do státního fondu dopravní infrastruktury.
Proč to nejde ?
Na tuto otázku by nám měl odpovědět pan ministr a jeho tým , kteří se tváří jako největší odborníci, ale ve skutečnosti jim chybí prostý selský rozum a schopnost hledat nejjednodušší a pro stát nejvýhodnější řešení.
Na druhou stranu existuje ještě jedna varianta proč „nemůže“ dálniční mýto vybírat stát, ale ta by měla zajímat především orgány činné v trestním řízení. Tento důvod je velmi podobný příběhu spojenému s zakázkami na IT systém pro výplatu dávek na MPaSV v době pana Drábka a jeho náměstka, pana Šišky.
Čas rychle utíká. Sice je začátek listopadu 2016, ale ještě by se dalo vše upravit tak, aby dálniční mýto od Nového roku provozovat stát, resp. pověřená státní organizace. Ve hře je 5 (pět) miliard korun.
Jiří Nápravník
Žádná energetická krize! Ve skutečnosti lež premiéra a spekulace na burze
Premiér Fiala a vláda od počátku roku 2022 stále mluví o energetické krizi v ČR. Žádná energetická krize tady nebyla a není. Všechny ty řeči okolo elektřiny měly zakrýt obrovské spekulace na burze s komoditními deriváty.
Jiří Nápravník
„Nemocný muž“ Česko? Základ řešení je v poučení se z minulých chyb
Současné problémy české ekonomiky a státu se hromadily, neřešily a odsouvaly dlouhé roky. Došli jsme tak daleko, že mnoho neefektivností, „standardizovaných“ postupů či doslova hloupostí je pro mladší generaci normální práce.
Jiří Nápravník
Požár v Českém Švýcarsku - jeden zapálil, další vytvořil podmínky pro požár
Státní zástupce obžaloval muže, který založil požár v Č. Švýcarsku v červenci '22. Obžalovaný požár založil. O lidech, kteří vytvořili podmínky pro tak velký požár a brzdili v počátcích hasební práce, se ale v obžalobě už nepíše.
Jiří Nápravník
Křivoklátsko - demokracie nebo silou prosazený nápad
Na Křivoklátsku byla a je stále úžasná příroda, o kterou se starali a starají místní lidé. Úředníci a politici tam chtějí udělat národní park. Ten však chce jen několik eko-kariéristů.
Jiří Nápravník
České Švýcarsko rok po požáru
Už je to rok, co začalo hořet v Malinovém dole mezi Hřenskem a Mezní loukou. Požár je dávno uhašen, ale všichni si musíme ten požár připomínat podobně jako povodně na Moravě nebo v Praze v roce 2002.
Jiří Nápravník
Vláda půjčila 72 miliard a deficit rozpočtu roste
Tato vláda bez jakékoliv reakce Poslanecké sněmovny a médií půjčila ze státního rozpočtu 3 miliardy Euro (72 miliard korun). Navíc svým přístupem k řešení vysokých cen energií pomohla roztočit vlnu zdražovaní a následně i inflace.
Jiří Nápravník
Kdo zaplatí požár v Českém a Saském Švýcarsku
Při výslechu pachatele, který založil požár posedu v Českém Švýcarsku, se přiznal i k založení požáru, který přerostl v největší požár v novodobých dějinách ČR i sousedního Saska. Je tedy čas bavit se i o náhradě škody.
Jiří Nápravník
Kde byla skutečná příčina požáru II.
Ve čtvrtek 18. května zase v Č Švýcarsku hořelo, ale na rozdíl od loňska, tak tentokrát bylo za 3 hodiny po nebezpečí. Skutečný ochránce přírody si všiml začínajícího požáru, hasiči to vyřešili a ekologičtí fanatici byli v kavárně
Jiří Nápravník
Kde byla skutečná příčina šíření požáru
Hledáme řešení pro školství, důchody, státní rozpočet a přitom se nedokážeme shodnout ani na tak jednoduché věci, jako jsou příčiny rozšíření požáru v Č. Švýcarsku. Tak si teď shrňme fakta spojená s prvními hodinami požáru.
Jiří Nápravník
Drahá elektřina, valorizace důchodů – miliarda sem, miliarda tam
Poslanci se dlouho přeli o snížení valorizace důchodů, kde jde letos o 39 miliard korun. V polovině loňského roku dala Vláda ČR, bez většího odporu, půjčku 50 miliard korun ČEZu pro jeho obchodování na burze.
Jiří Nápravník
Komunista na Hradě - příležitost podívat se na naši minulost bez předsudků
Devátého března se ujímá funkce nový pan prezident. Prezident, který byl v mládí členem KSČ a nikomu nevadí. Pro voliče je důležitější, jaký je dnes. Myslím, že je pravý čas zavzpomínat a porovnat tehdejší a dnešní podmínky.
Jiří Nápravník
Prezidentská kampaň i kauza Čapí hnízdo jdou do finále
Andrej Babiš jako podnikatel ukázal politikům, jak se jimi schválená pravidla pro dotace nebo například korunové dluhopisy nechají naplno využít. Navíc jim ukázal, že zvládá i práci politika. To papaláši neodpouštějí.
Jiří Nápravník
Proč je tak drahá elektřina a kde je chyba
V minulém článku o elektřině jsem psal o tom, že v ČR je dostatek elektřiny pro domácnosti, firmy a zbývá i pro export nebo prodej na burze. Okolo ceny elektřiny se objevilo mnoho Fake News, pojďme si to tedy probrat podrobně.
Jiří Nápravník
Ekolog nebo ohleduplný hospodář
Požár v Českém Švýcarsku je dávno uhašen. Kůrovcová kalamita na Vysočině pomalu slábne. Velkou chybou by bylo na tyto tragédie zapomenout, protože obě události způsobili lidé. Především ti lidé, kteří se mají o přírodu starat.
Jiří Nápravník
Drahá elektřina, díl druhý
V minulém článku jsem psal o faktu, že ČEZ letos prodával elektřinu přímo distributorům za průměrnou cenu 91,4 euro/MWh. V dokumentech z roku 2021 je uvedeno, že distributoři mohli elektřinu na letošní rok koupit ještě výhodněji.
Jiří Nápravník
Zastropování cen energií – drahý vtip nebo podvod
Stále se hovoří o drahé elektřině a ceně, které se odvíjí od EEX.com (Lipské burzy). Omyl, stačí se podívat do dokumentů, které za první pololetí zveřejnil ČEZ, a.s. Tato firma prodala 95% své výroby na rok 2022 pod 95 euro/MWh.
Jiří Nápravník
Kůrovec stále komplikuje život na Šumavě a nejenom tam
Vedení CHKO Šumava chce pokutovat Kašperskohorské městské lesy za to, že se o svěřené lesy starají s péčí řádného hospodáře a odklízejí z lesa stromy napadené kůrovcem. Péče řádného hospodáře má jít podle CHKO stranou.
Jiří Nápravník
Eko-papaláši a jejich podíl na požáru v Hřensku
Při zahájení výstavy Země živitelka připomněl pan prezident Zeman požár v České Švýcarsku a dopady pokusů Martina Bursíka a jemu podobných kavárenských ekologů na národní parky a lesy v ČR. Chyby a omyly se stále opakují.
Jiří Nápravník
Politická korektnost a výkřiky novodobých svazáků
Marek Eben je známý svými poznámkami, kterými dokáže jasně a vtipně pojmenovat konkrétní situaci. Jeho poznámka na MFF před uvedením filmu Žert pobouřila novodobé svazáky a gendermany, kteří by chtěli určovat jediný správný názor.
Jiří Nápravník
Investiční šmejdi, díl pátý
Po staletí platilo, že ten zkušenější se postará o ty slabší a méně vzdělané. Tento princip pomáhal chránit rodinu, komunitu a stát proti nekontrolovanému řádění podvodníků. Dnes to vypadá, že elity na slabší lidi kašlou.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 67
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1810x
Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.