Má automobilka TESLA šanci dlouhodobě přežít

13. 03. 2018 20:15:29
Automobilka TESLA se dlouhodobě potýká s problém s výrobou. Vyrábí zajímavé elektromobily, ale také vytváří obrovské finanční ztráty. Klasická automobilky již mají připravené své elektromobily.

Roadster od Tesly je první auto ve vesmíru. To je úžasná propagační akce a podle médiálního obrazu by se mohlo zdát, že TESLA předběhla ostatní automobilky a je otázkou času kdy převálcuje a změní celý trh s automobily. Co když je, ale skutečnost jiná?

Na ekonomických i výrobních výkonech výrobce automobilů TESLA je vidět, že se jedná, moderně řečeno, o marketingově orientovanou firmu. Mají propracovanou a atraktivní komunikaci s akcionáři a s novými investory. Podobně příjemnou a atraktivní komunikaci mají i s medii při vytváření dojmu úžasného řešení, vždyť sportovní auto neposílá do vesmíru nikdo jiný. Ekonomický výsledek je, ale stále stejný - ztráta a pozdní dodávky objednaných vozů. Přitom TESLA vyrobí za rok s velkou PR pompou tolik aut, co ŠKODA - Auto za stejné období v jedné modelové řadě.

V dnešní době, kdy se v článcích a barevných presentacích hovoří o Průmyslu 4.0, tak platí, že pokud máte peníze nebo je seženete od investorů, tak můžete relativně rychle navrhnout nový osobní automobil, dodávku nebo kamion. V případě elektromobilů navíc můžete vynechat spalovací motor a převodovku. Základní zkušenosti jsou snadno, relativně snadno dostupné nebo je možné přeplatit a přetáhnout důležité lidi od konkurence. Podobně je možné oslovit dodavatele jednotlivých dílů a skupin. Oni sami pak přichází s návrhy. Jenže atraktivní design, moderní konstrukce bez vazeb na minulost a propracovaná komunikace s médii ziskovost automobilce, ani jinému výrobci nezaručí.

Na porovnání přístupu automobilky TESLA a "zavedených" výrobců je vidět rozdílný přístup borců na marketing na jedné straně a odborníků na přípravu a realizaci výroby na straně druhé. Ve výrobě prostě přístup ve stylu Ctrl+C Ctrl+V nefunguje. V každé fabrice jsou tisíce detailů, které není možné jednoduše okopírovat a přenést jinam. Automobilky jako jsou VW, BMW se zamýšlejí a plánují design a výrobu jednotlivých modelů na mnoho let dopředu. Rozhodně v jejich případě nejde pouze o líbivý design, ale i o zavedení nových postupů a technologií do sériové výroby a to vše při zajištění efektivity výroby.

V roce 1993 jsem měl možnost poznat projekt CHICO vyvíjený společností Volkswagen, což byl hybrid nebo elektromobil. V tomto projektu bylo využito mnoho nových a zajímavých postupů a řešení. Na svoji dobu mělo VW CHICO i zajímavý design. K realizaci nakonec nedošlo. Důvod byl jednoduchý, trh a především zákazníci nebyli před 25 lety ještě připraveni na elektromobily. VW CHICO byl zajímavý prototyp, ale před 25 lety by se jednalo o ztrátový projekt.

Překážek, které stojí v cestě výrobě a masivnímu rozšíření elektromobilů je mnohem víc, než pouze zájem zákazníků. Je třeba změnit a rozšířit vzdělání konstruktérů a lidí ve výrobě v oblasti elektro, vyřešit snadné dobíjení a dojezd, servis a takové vážné věci jako je hašení a vyprošťování osob z havarovaného elektromobilu, který je stále pod napětím.

TESLA vyrábí hezká auta, ale to je pro dosažení ziskovosti a vytváření finančních zdrojů pro další rozvoj málo. Marketing a propracovaný PR může firmě zajistit finanční zdroje od nových investorů, ale nikoliv do nekonečna. Vtípek v podobě prohlášení Elona Muska o tom, že připravovaný tahač TESLA Semi bude mít čelní sklo, které vydrží atomový výbuch, tak tento vtip byl opravdu povedený a ukazuje jak zakladatel TESLY šikovně pracuje s naivními uživateli a novináři. Ovšem přijde den kdy investoři budou chtít inkasovat zisky a kdy zákazníci budou chtít nové auto v rozumné době od objednávky. Dalším pro TESLU rizikovým faktorem je klesající cena baterii, jejich narůstající kapacita a dojezd elektromobilů. Pak může automobilku TESLA potkat podobný osud jako průkopníka internetového bankovnictví v ČR, eBanku (Expandia). eBanka byla moderní, měla úžasné řešení, ale když klasické banky zvládly oblast internetového bankovnictví, tak eBanka ztratila svoji hlavní výhodu. Po čase jí koupila Raiffeisenbank a dnes značka eBanka již neexistuje.

Zavedené automobilky připravují na roky 2019 a 2020 velký nástup elektromobilů. Klesá cena baterií pro elektromobily, naopak stoupá jejich kapacita a s tím spojený dojezd. V ten okamžik se bude rozhodovat jestli si TESLA uhájí svojí nezávislost a nabídne něco navíc proti ostatním automobilkám.
Druhou možností je, že po skutečně velkém rozjezdu elektromobilů automobilka TESLA zapadne jako mnoho jiných výrobců, kteří ve své době vyráběli moderní a zajímavé automobily, ale nedokázali vyrábět efektivně.

Uvidíme kdo nakonec vyhraje. Jestli to bude PR bublina nebo práce založená na klasických postupech a zkušenostech.

Autor: Jiří Nápravník | úterý 13.3.2018 20:15 | karma článku: 17.83 | přečteno: 621x

Další články blogera

Jiří Nápravník

Žádná energetická krize! Ve skutečnosti lež premiéra a spekulace na burze

Premiér Fiala a vláda od počátku roku 2022 stále mluví o energetické krizi v ČR. Žádná energetická krize tady nebyla a není. Všechny ty řeči okolo elektřiny měly zakrýt obrovské spekulace na burze s komoditními deriváty.

8.2.2024 v 11:02 | Karma článku: 30.74 | Přečteno: 1054 | Diskuse

Jiří Nápravník

„Nemocný muž“ Česko? Základ řešení je v poučení se z minulých chyb

Současné problémy české ekonomiky a státu se hromadily, neřešily a odsouvaly dlouhé roky. Došli jsme tak daleko, že mnoho neefektivností, „standardizovaných“ postupů či doslova hloupostí je pro mladší generaci normální práce.

4.12.2023 v 6:19 | Karma článku: 20.92 | Přečteno: 358 | Diskuse

Jiří Nápravník

Požár v Českém Švýcarsku - jeden zapálil, další vytvořil podmínky pro požár

Státní zástupce obžaloval muže, který založil požár v Č. Švýcarsku v červenci '22. Obžalovaný požár založil. O lidech, kteří vytvořili podmínky pro tak velký požár a brzdili v počátcích hasební práce, se ale v obžalobě už nepíše.

26.11.2023 v 19:58 | Karma článku: 18.34 | Přečteno: 395 | Diskuse

Jiří Nápravník

Křivoklátsko - demokracie nebo silou prosazený nápad

Na Křivoklátsku byla a je stále úžasná příroda, o kterou se starali a starají místní lidé. Úředníci a politici tam chtějí udělat národní park. Ten však chce jen několik eko-kariéristů.

19.11.2023 v 19:59 | Karma článku: 23.76 | Přečteno: 521 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.49 | Přečteno: 594 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.70 | Přečteno: 902 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.70 | Přečteno: 1558 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1810

Jsem praktik, který poznal práci v montérkách, ve státní správě i na místě ředitele dvou výrobních závodů. Mým velkým koníčkem jsou jíž 25 let počítače, programy a sítě. Dokáži o počítačích hovořit kriticky a snad i jazykem, který je srozumitelný běžným uživatelům.

Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...