Technika ve školách a Průmysl 4.0

1. 04. 2019 10:18:34
Chlapci a dívky, kteří si udělají jasnější obrázek o tom jak se co dělá a jak věci fungují, tak se mohou lépe rozhodnout jestli se chtějí věnovat obchodu, humanitním oborům nebo technice.

V Hosp. novinách 13. března v článku „Technika na školách .... „ je zmíněn názor pana ministra školství Roberta Plagy na technické vzdělávání. Ministr uvádí, že technické vzdělávání je důležitý směr, ale změnu nechce dávat školám příkazem. Zájem by měli mít jak rodiče, tak i ředitelé škol.

Již dlouho se hovoří o Průmyslu 4.0, o inovacích a moderních technologiích. Jenže Průmysl 4.0 a inovace to nejsou nové www stránky, barevná presentace nebo soft skils.

Jedná se především o znalosti z oblasti mechaniky, elektrotechniky, chemie. Je potřebná alespoň základní manuálni zručnost, představivost a schopnost inovovat stávající řešení. To je úplně něco jiného než presentace v PowerPointu.

Když se dnes hovoří o zařazení předmětu „technika“ do rozvrhů na druhém stupni ZŠ, tak jde o jednu hodinu týdně. Což je naprosté minimum a přesto ten návrh vyvolává odpor. Je to smutné a škoda, protože když se dnes podívám kolem sebe tak vidím několik šikovných chlapců a dívek, jenže vedle nich je dav bez jasného odborného základu. Někdo mi může namítnout, že obchodník nepotřebuje technický základ. Ano, nepotřebuje, ale hodí se mu při vyjednáváních o lepší ceně. Navíc je málo skutečných obchodníků a mnoho těch, kteří umí získat zakázku pouze tak, že "podseknou cenu".

Předmět „technika“ nevyřeší problém se současnými „odborníky“, ale může to být první a velmi důležitý krok ve výchově další generace. Chlapci a dívky, kteří si udělají jasnější obrázek o tom jak se co dělá a jak věci fungují, tak se mohou lépe rozhodnout jestli se chtějí věnovat obchodu, humanitním oborům nebo technice.

Předmět „technika“ sama o sobě neudělá z žáka budoucího konstruktéra. Podobně jako pár hodin tělocviku z nikoho neudělá mistra světa. Jak v případě sportování, tak i v případě techniky je jejich zařazení do školních osnov především důležitý impuls a prostor k základnímu seznámení žáků s pohybem v případě tělocviku i s moderními technologiemi v případě nových dílen, techniky či jak se předmět pojmenuje.

Ti kteří mají zájem o pohyb si najdou další mimoškolní aktivity v atletickém, fotbalovém nebo jiném klubu. V případě moderních technologií nic podobně propracovaného zatím neexistuje. Zatím. Mimochodem kariéra vědce, špičkového konstruktéra, technika nebo servismana je mnohem delší než kariéra druholigového hráče.

Kluci a dívky, které zaujme 3D tisk, robotika, modely by si mohli hrát a později se cíleně vzdělávat v klubech zaměřených na techniku. Tímto způsobem by bylo zajištěno, že s moderními technologiemi se může ve škole seznámit každý žák základní školy a pouze ti, kteří by měli větší zájem by navštěvovali technické kluby.

Kecálkové, kteří sami nedokáží zatlouct rovně hřebík, budou opět hledat důvod proč to nemůže fungovat. Jednou se budou vymlouvat na nekvalifikované lidi, podruhé na finance, potřetí na nestandardní způsob. Hloupost. Čas, nám utíká. Je, ale pravda, že konkurence z ostatních zemí bude ráda pokud budeme ztrácet drahocený čas plannými diskusemi.

V případě tréninku malých fotbalistů je vše postaveno především na zájmu a pomoci otců. Teprve později se do tréninku zapojují bývalí fotbalisté a profesionální trenéři. Pokud to funguje ve sportu, tak není důvod proč by to nemohlo fungovat v případě technických kroužků.

I v případě financování je možné se inspirovat (inspirovat, nikoliv doslovně opsat) ve výchově malých hokejisté nebo fotbalistů. Sportovní kluby potřebují stále mladé sportovce, takže již na základních školách podporují zájemce s sport. Jasně v některých sportech je podpora větší, v některém menší, ale funguje.

Pokud firmy již dnes a ještě více v budoucnosti budou potřebovat konstruktéry, techniky i šikovné údržbáře, tak by sami měly přistoupit na model, který funguje ve sportu a podporovat technické kroužky ve svém regiónu.

Je pro mne nepochopitelné, že předmět „technika“ vyvolává tolik diskusí. Sám vím, že z člověka s technickým vzděláním se může stát výborný učitel, advokát nebo ředitel automobilky. Opačně to, ale neplatí.

K základnímu vzdělání vždy patřila i přiměřená dávka manuální zručnosti a základních informací o tom jak se co výrábí a jak věci fungují. Platilo to v době černobílé televize a platí to i dnes. Protože i dnes vytváří, vyrábí a opravují věci lidé. Konkurenční výhodou je pokud to jsou lidé zároveň vzdělaní, s rozhledem a přiměřenou manuální zručností. Předmět „technika“ a mimoškolní, technicky zaměřené kroužky tomu velmi pomohou.

Autor: Jiří Nápravník | pondělí 1.4.2019 10:18 | karma článku: 17.75 | přečteno: 312x

Další články blogera

Jiří Nápravník

Střet zájmu Andeje Babiše nebo střed zájmu o Andreje Babiše

Když chce někdo na náměstích řešit dotace pro holding Agrofert a údajný střet zájmů pana premiéra, tak by se měl nejdříve zamyslet jak by to se spornými dotacemi vypadalo pokud by Andrej Babiš nebyl v politice.

12.6.2019 v 10:32 | Karma článku: 36.14 | Přečteno: 976 | Diskuse

Jiří Nápravník

Pane Mikuláši Mináři, vyzývám Vás na „souboj“, vyzývám Vás k otevřené diskusi.

Vláda pracuje a má důvěru, takže úkol premiéra v této době je vést vládu a zastupovat stát v zahraničí. K diskusi Vás vyzývám já, Jiří Nápravník, táta dvou šikovných kluků, bývalý vyšetřovatel IT kriminality a výrobní ředitel.

30.5.2019 v 18:00 | Karma článku: 45.37 | Přečteno: 3975 |

Jiří Nápravník

Ministryně Benešová má pravdu a podivné jednání soudkyň

Paní ministryně Benešová je ve funkci několik dní. Za tu dobu neudělala žádná nevratná rozhodnutí, ale přesto její odpůrci už teď požadují její odstoupení. Problém je ale jinde.

12.5.2019 v 19:08 | Karma článku: 47.82 | Přečteno: 13158 | Diskuse

Jiří Nápravník

5G sítě - nové možnosti a staré problémy

Úspěch firmy Huawei a její technologie pro sítě 5G vyvolávají poprask. Jenže když se na problém podíváme lépe, tak nejde o Huawei. Problémy s bezpečností začaly již před více jak 20 lety.

2.5.2019 v 9:32 | Karma článku: 25.76 | Přečteno: 633 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Karel Trčálek

Je zmanipulovaný dav na Letné skutečným obrazem naší společnosti?

O tom, že dav, svezený zadarmo na Letnou autobusy z celé republiky, jak na to upozornil Václav Klaus st., byl zmanipulovaný, dnes už asi pochybuje jen naprostý hlupák, který nikdy nic nedokázal

26.6.2019 v 19:12 | Karma článku: 18.62 | Přečteno: 810 | Diskuse

Jaromíra Vítková

Osobnost kardinála Tomáše Špidlíka

V roce 2019 si nejen věřící, ale i vzdělaná veřejnost, na Boskovicku i v jiných místech České republiky a Evropy, připomíná nedožité sté narozeniny kardinála Tomáše Špidlíka, který se narodil 17. prosince 1919 v Boskovicích.

26.6.2019 v 13:33 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Petr Zachrdla

Proč se mi nelíbí hon na Babiše?

Zamyslel jsem se nad posledními demonstracemi proti Babišovi a nad skutky, které lidé označují jako nepřijatelné pro politika.

26.6.2019 v 12:50 | Karma článku: 42.17 | Přečteno: 2182 | Diskuse

Pavel P. Kopecký

Nad Ukrajinou se duha neklene: DOKONČENÍ

2. část eseje o politice a geopolitice Ukrajiny. (Zde odkaz na první, včera publikovanou část textu: https://pavelkopecky1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=718734)

26.6.2019 v 12:20 | Karma článku: 17.82 | Přečteno: 271 | Diskuse

Petr Burian

Premiér sjednotitel

Při své první volbě si prezident Zeman vytkl opravdu obdivuhodný cíl. Stát se sjednotitelem celé země, všeho lidu. A to jak na ideové, tak i na fyzické úrovni. A popravdě musíme přiznat, že se mu to dosud ne až tak úplně podařilo.

26.6.2019 v 10:36 | Karma článku: 32.46 | Přečteno: 2054 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 38.77 Průměrná čtenost 2581

Jsem praktik, který poznal práci v montérkách, ve státní správě i na místě ředitele dvou výrobních závodů. Mým velkým koníčkem jsou jíž 25 let počítače, programy a sítě. Dokáži o počítačích hovořit kriticky a snad i jazykem, který je srozumitelný běžným uživatelům.

Najdete na iDNES.cz