Inovace, příběh Huawei a dalších čínských firem

8. 04. 2019 19:24:56
Na současném růstu čínských firem a stagnaci jejich konkurentů z Evropy a USA je vidět kdo víc podporuje skutečné inovace. Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. I když základní výzkum je důležitý.

Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. Velmi často je lepší dlouhodobé, cílevědomé zdokonalování (skutečné zdokonalování, nikoliv pouze změna obalu) stávajících řešení a plynulé využívání novinek.

Inovace, cílevědomost a jasná vize jasně ukazují, že i v zemi, která byla chudá a zaostalá, tak mohou vzniknout a rozvijet se firmy, které se po 10. letech dostanou na světovou špičku v jednotlivých oborech.

Příběh Huawei

Na konci roku 2018 rozproudili úředníci NUKIBu diskusi o bezpečnosti či nebezpečnosti telekomunikačních zařízení od firmy Huawei. Už tehdy jsem v blogu psal, že chybí jasné důkazy o nebezpečnosti systémů firmy Huawei a spíš to vypadá na obchodní válku.

Společnost Huawei dnes platí „daň“ za svůj úspěch a rychlý růst. Huawei za posledních 20 let udělal obrovský krok nebo spíš skok jak v prostředí mobilních sítí (4G a teď i 5G) tak i v klasických počítačových sítích. Z firmy, se kterou spolupracovaly firmy z USA a Evropy, protože hledali partnera pro prodej svých výrobků v Číně, se postupně stala firma, která vyvíjí a prodává úspěšně vlastní výrobky po celém světě.

Tohoto úspěchu Huawei dosáhla ve velmi konkurenčním prostředí, kde dlouho vládly firmy z Evropy a především z USA. Přitom komunikační statndardy (rozhraní) jsou veřejně dostupné a může s nimi pracovat i firma z Evropy nebo USA. Řeči o státní podpoře v Číně jsou možná pravda, ale především je to výmluva těch kdo zpohodlněli a mysleli si, že mohou dlouhodobě žít z minulých úspěchů.

Vysokorychlostní železnice

Pokud se v minulosti hovořilo vysokorychlostních tratích, tak se v naprosté většině případů hovořilo o dvou zemích. O Francii (TGV) a o Japonsku (Shinkansen). Doba se mění a dnes je nejvíce tratí a největší výrobce vlakových souprav pro tyto tratě v Číně.

První vysokorychlostní úsek byl v Číně uveden do provozu až v roce 2009. Do konce roku 2018 bylo uvedeno do provozu více jak 28000 (tisíc) kilometrů. Cestovní rychlosti na těchto tratích velmi často překonávají 300km/h.

S budováním vysokorychlostních tratí šel a jde i vývoj vlakových souprav pro tyto tratě. Nejdříve vlakové soupravy dodávaly firmy Alstom, Bombardier a Siemens, které viděly obrovský čínský trh. Takže přehlíželi občasné kopie jejich patentovaných řešení nebo dokonce přímo přistoupily na sdílení know-how a technologií.

Postupně dokázali číňané vyvinou své klasické a později i vysokorychlostní vlakové soupravy. Vysokorychlostní jednotky s názvem Fuxing Hao jsou v provozu od roku 2016 i v provozu překonávají rychlost 300 km/h.

Situace se orací a čínské firmy nabízejí vlakové soupravy i v zahraničí. Mimochodem tři soupravy, které si objednal před třemi lety LEO Express, mají být jejich první referencí na evropském kontinentě.

Automobily

Ještě před několika lety vyvolávali čínské automobily úsměv. Čínské automobilky získávají zkušenosti tak, že angažují manažery z evropských automobilek nebo přímo kupují automobilky v nesnázích (Volvo, MG). Takový přístup jim pomohl udělat velký skok kupředu jak v oblasti bezpečnosti, tak také spolehlivosti jejich vozů.

Na příběhu rychlého růstu firmy Huawei a na vlně nevole, který růst této firmy vyvolává je vidět jak špatně se politici i firmy z Evropy a USA vyrovnávají s rázným, systematickým přístupem ze strany Číny.

S odhodláním, cílevědomostí a s rozhodností není možné bojovat pomocí sankcí, vyhrožování nebo nepodložených obvinění. Takový přístup vyvolá naopak ještě větší odhodlání dotčených.

V minulosti naší země i v historii USA se najdou lidé, kteří dokázali své okolí nadchnout a motivovat k lepším výsledkům. V USA to byl například J.F. Kennedy, který svým projevem v Houstonu „We choose to go to the Moon“ spustil odhodlání , aby byl na Měsíci první americký občan. Úkol splnilo Apollo 11 a především celý projek pomohl na svět mnoha novým objevům a technickým řešením, které našli později uplatnění ve všech oblastech lidského života.

U nás byl tím kdo motivoval lidi k lepším výsledkům například Tomáš Baťa, který jak sám říkal neměl zaměstnance, ale spolupracovníky. Na první pohled drobnost v oslovování, která ve spojení s jasnou vizí Tomáše Bati přispěla k budování obuvnického imperia a k zavádění mnoha nových postupů do výroby bot.

Z informací, které se postupně objevují (šéf ITU) je jasné, že společnost Huawei s velkou pravděpodobností odvrátí vznesená obvinění a bude jedním z důležitých dodavatelů technologií pro monilní sítě 5. generace (5G). Dál se budou rozšiřovat vysokorychlostní vlaky v Číně a činští výrobci vlaků i automobilů budou stále více konkurovat výrobcům z Evropy a Sevrní Ameriky.

Jestli budou změny kolem nás výzvou nebo pohromou pro české firmy a firmičky zaleží na nás. Záleží na tom jestli dokážeme přejít od excelovských tabulek a prezentací k jasným vizím, které dokáží nadchnout a motivovat spolupracovníky. Motivovaný spolupracovník bude mít vždy zájem hledat lepší řešení. Arogantním přístupem nadřízeného otrávený člověk bude pouze plnit zadané úkoly.

Příběh firmy Huawei a čínských železnic ukazuje, že je možné se za deset let dostat na světovou špičku.

Autor: Jiří Nápravník | pondělí 8.4.2019 19:24 | karma článku: 24.09 | přečteno: 553x

Další články blogera

Jiří Nápravník

Střet zájmu Andeje Babiše nebo střed zájmu o Andreje Babiše

Když chce někdo na náměstích řešit dotace pro holding Agrofert a údajný střet zájmů pana premiéra, tak by se měl nejdříve zamyslet jak by to se spornými dotacemi vypadalo pokud by Andrej Babiš nebyl v politice.

12.6.2019 v 10:32 | Karma článku: 36.14 | Přečteno: 976 | Diskuse

Jiří Nápravník

Pane Mikuláši Mináři, vyzývám Vás na „souboj“, vyzývám Vás k otevřené diskusi.

Vláda pracuje a má důvěru, takže úkol premiéra v této době je vést vládu a zastupovat stát v zahraničí. K diskusi Vás vyzývám já, Jiří Nápravník, táta dvou šikovných kluků, bývalý vyšetřovatel IT kriminality a výrobní ředitel.

30.5.2019 v 18:00 | Karma článku: 45.37 | Přečteno: 3975 |

Jiří Nápravník

Ministryně Benešová má pravdu a podivné jednání soudkyň

Paní ministryně Benešová je ve funkci několik dní. Za tu dobu neudělala žádná nevratná rozhodnutí, ale přesto její odpůrci už teď požadují její odstoupení. Problém je ale jinde.

12.5.2019 v 19:08 | Karma článku: 47.82 | Přečteno: 13158 | Diskuse

Jiří Nápravník

5G sítě - nové možnosti a staré problémy

Úspěch firmy Huawei a její technologie pro sítě 5G vyvolávají poprask. Jenže když se na problém podíváme lépe, tak nejde o Huawei. Problémy s bezpečností začaly již před více jak 20 lety.

2.5.2019 v 9:32 | Karma článku: 25.76 | Přečteno: 633 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Karel Trčálek

Je zmanipulovaný dav na Letné skutečným obrazem naší společnosti?

O tom, že dav, svezený zadarmo na Letnou autobusy z celé republiky, jak na to upozornil Václav Klaus st., byl zmanipulovaný, dnes už asi pochybuje jen naprostý hlupák, který nikdy nic nedokázal

26.6.2019 v 19:12 | Karma článku: 18.62 | Přečteno: 807 | Diskuse

Jaromíra Vítková

Osobnost kardinála Tomáše Špidlíka

V roce 2019 si nejen věřící, ale i vzdělaná veřejnost, na Boskovicku i v jiných místech České republiky a Evropy, připomíná nedožité sté narozeniny kardinála Tomáše Špidlíka, který se narodil 17. prosince 1919 v Boskovicích.

26.6.2019 v 13:33 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Petr Zachrdla

Proč se mi nelíbí hon na Babiše?

Zamyslel jsem se nad posledními demonstracemi proti Babišovi a nad skutky, které lidé označují jako nepřijatelné pro politika.

26.6.2019 v 12:50 | Karma článku: 42.17 | Přečteno: 2179 | Diskuse

Pavel P. Kopecký

Nad Ukrajinou se duha neklene: DOKONČENÍ

2. část eseje o politice a geopolitice Ukrajiny. (Zde odkaz na první, včera publikovanou část textu: https://pavelkopecky1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=718734)

26.6.2019 v 12:20 | Karma článku: 17.82 | Přečteno: 271 | Diskuse

Petr Burian

Premiér sjednotitel

Při své první volbě si prezident Zeman vytkl opravdu obdivuhodný cíl. Stát se sjednotitelem celé země, všeho lidu. A to jak na ideové, tak i na fyzické úrovni. A popravdě musíme přiznat, že se mu to dosud ne až tak úplně podařilo.

26.6.2019 v 10:36 | Karma článku: 32.46 | Přečteno: 2053 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 38.77 Průměrná čtenost 2581

Jsem praktik, který poznal práci v montérkách, ve státní správě i na místě ředitele dvou výrobních závodů. Mým velkým koníčkem jsou jíž 25 let počítače, programy a sítě. Dokáži o počítačích hovořit kriticky a snad i jazykem, který je srozumitelný běžným uživatelům.

Najdete na iDNES.cz