Inovace, příběh Huawei a dalších čínských firem
Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. Velmi často je lepší dlouhodobé, cílevědomé zdokonalování (skutečné zdokonalování, nikoliv pouze změna obalu) stávajících řešení a plynulé využívání novinek.
Inovace, cílevědomost a jasná vize jasně ukazují, že i v zemi, která byla chudá a zaostalá, tak mohou vzniknout a rozvijet se firmy, které se po 10. letech dostanou na světovou špičku v jednotlivých oborech.
Příběh Huawei
Na konci roku 2018 rozproudili úředníci NUKIBu diskusi o bezpečnosti či nebezpečnosti telekomunikačních zařízení od firmy Huawei. Už tehdy jsem v blogu psal, že chybí jasné důkazy o nebezpečnosti systémů firmy Huawei a spíš to vypadá na obchodní válku.
Společnost Huawei dnes platí „daň“ za svůj úspěch a rychlý růst. Huawei za posledních 20 let udělal obrovský krok nebo spíš skok jak v prostředí mobilních sítí (4G a teď i 5G) tak i v klasických počítačových sítích. Z firmy, se kterou spolupracovaly firmy z USA a Evropy, protože hledali partnera pro prodej svých výrobků v Číně, se postupně stala firma, která vyvíjí a prodává úspěšně vlastní výrobky po celém světě.
Tohoto úspěchu Huawei dosáhla ve velmi konkurenčním prostředí, kde dlouho vládly firmy z Evropy a především z USA. Přitom komunikační statndardy (rozhraní) jsou veřejně dostupné a může s nimi pracovat i firma z Evropy nebo USA. Řeči o státní podpoře v Číně jsou možná pravda, ale především je to výmluva těch kdo zpohodlněli a mysleli si, že mohou dlouhodobě žít z minulých úspěchů.
Vysokorychlostní železnice
Pokud se v minulosti hovořilo vysokorychlostních tratích, tak se v naprosté většině případů hovořilo o dvou zemích. O Francii (TGV) a o Japonsku (Shinkansen). Doba se mění a dnes je nejvíce tratí a největší výrobce vlakových souprav pro tyto tratě v Číně.
První vysokorychlostní úsek byl v Číně uveden do provozu až v roce 2009. Do konce roku 2018 bylo uvedeno do provozu více jak 28000 (tisíc) kilometrů. Cestovní rychlosti na těchto tratích velmi často překonávají 300km/h.
S budováním vysokorychlostních tratí šel a jde i vývoj vlakových souprav pro tyto tratě. Nejdříve vlakové soupravy dodávaly firmy Alstom, Bombardier a Siemens, které viděly obrovský čínský trh. Takže přehlíželi občasné kopie jejich patentovaných řešení nebo dokonce přímo přistoupily na sdílení know-how a technologií.
Postupně dokázali číňané vyvinou své klasické a později i vysokorychlostní vlakové soupravy. Vysokorychlostní jednotky s názvem Fuxing Hao jsou v provozu od roku 2016 i v provozu překonávají rychlost 300 km/h.
Situace se orací a čínské firmy nabízejí vlakové soupravy i v zahraničí. Mimochodem tři soupravy, které si objednal před třemi lety LEO Express, mají být jejich první referencí na evropském kontinentě.
Automobily
Ještě před několika lety vyvolávali čínské automobily úsměv. Čínské automobilky získávají zkušenosti tak, že angažují manažery z evropských automobilek nebo přímo kupují automobilky v nesnázích (Volvo, MG). Takový přístup jim pomohl udělat velký skok kupředu jak v oblasti bezpečnosti, tak také spolehlivosti jejich vozů.
Na příběhu rychlého růstu firmy Huawei a na vlně nevole, který růst této firmy vyvolává je vidět jak špatně se politici i firmy z Evropy a USA vyrovnávají s rázným, systematickým přístupem ze strany Číny.
S odhodláním, cílevědomostí a s rozhodností není možné bojovat pomocí sankcí, vyhrožování nebo nepodložených obvinění. Takový přístup vyvolá naopak ještě větší odhodlání dotčených.
V minulosti naší země i v historii USA se najdou lidé, kteří dokázali své okolí nadchnout a motivovat k lepším výsledkům. V USA to byl například J.F. Kennedy, který svým projevem v Houstonu „We choose to go to the Moon“ spustil odhodlání , aby byl na Měsíci první americký občan. Úkol splnilo Apollo 11 a především celý projek pomohl na svět mnoha novým objevům a technickým řešením, které našli později uplatnění ve všech oblastech lidského života.
U nás byl tím kdo motivoval lidi k lepším výsledkům například Tomáš Baťa, který jak sám říkal neměl zaměstnance, ale spolupracovníky. Na první pohled drobnost v oslovování, která ve spojení s jasnou vizí Tomáše Bati přispěla k budování obuvnického imperia a k zavádění mnoha nových postupů do výroby bot.
Z informací, které se postupně objevují (šéf ITU) je jasné, že společnost Huawei s velkou pravděpodobností odvrátí vznesená obvinění a bude jedním z důležitých dodavatelů technologií pro monilní sítě 5. generace (5G). Dál se budou rozšiřovat vysokorychlostní vlaky v Číně a činští výrobci vlaků i automobilů budou stále více konkurovat výrobcům z Evropy a Sevrní Ameriky.
Jestli budou změny kolem nás výzvou nebo pohromou pro české firmy a firmičky zaleží na nás. Záleží na tom jestli dokážeme přejít od excelovských tabulek a prezentací k jasným vizím, které dokáží nadchnout a motivovat spolupracovníky. Motivovaný spolupracovník bude mít vždy zájem hledat lepší řešení. Arogantním přístupem nadřízeného otrávený člověk bude pouze plnit zadané úkoly.
Příběh firmy Huawei a čínských železnic ukazuje, že je možné se za deset let dostat na světovou špičku.
Jiří Nápravník
Žádná energetická krize! Ve skutečnosti lež premiéra a spekulace na burze
Premiér Fiala a vláda od počátku roku 2022 stále mluví o energetické krizi v ČR. Žádná energetická krize tady nebyla a není. Všechny ty řeči okolo elektřiny měly zakrýt obrovské spekulace na burze s komoditními deriváty.
Jiří Nápravník
„Nemocný muž“ Česko? Základ řešení je v poučení se z minulých chyb
Současné problémy české ekonomiky a státu se hromadily, neřešily a odsouvaly dlouhé roky. Došli jsme tak daleko, že mnoho neefektivností, „standardizovaných“ postupů či doslova hloupostí je pro mladší generaci normální práce.
Jiří Nápravník
Požár v Českém Švýcarsku - jeden zapálil, další vytvořil podmínky pro požár
Státní zástupce obžaloval muže, který založil požár v Č. Švýcarsku v červenci '22. Obžalovaný požár založil. O lidech, kteří vytvořili podmínky pro tak velký požár a brzdili v počátcích hasební práce, se ale v obžalobě už nepíše.
Jiří Nápravník
Křivoklátsko - demokracie nebo silou prosazený nápad
Na Křivoklátsku byla a je stále úžasná příroda, o kterou se starali a starají místní lidé. Úředníci a politici tam chtějí udělat národní park. Ten však chce jen několik eko-kariéristů.
Jiří Nápravník
České Švýcarsko rok po požáru
Už je to rok, co začalo hořet v Malinovém dole mezi Hřenskem a Mezní loukou. Požár je dávno uhašen, ale všichni si musíme ten požár připomínat podobně jako povodně na Moravě nebo v Praze v roce 2002.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
- Počet článků 67
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1810x
Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.